Våra näringsdrinkar

Vad är Näring?

I maten finns viktiga näringsämnen. Vi måste äta och dricka för att leva och hålla oss friska. Men vad?
Det är näringen i maten som bygger upp kroppen och ger dig energi så att du orkar tänka och röra dig.
Det är extra viktigt för den som växer att få i sig allanäringsämnen som kroppen behöver. Därför ska du äta många
olika sorters mat, en allsidig kost. Det här behöver du! Kroppen kan göra om maten till de näringsämnen som vi behöver.
Du behöver något från alla grupperna varje dag för att må bra är de födoämnen vi behöver för att kroppen skall fungera på ett optimalt sätt.
Det vi äter och dricker delas in i sex grupper.

- Kolhydrater
- Fett
- Protein
- Mineralämnen
- Vitaminer
- Vatten


Många undrar om energi och näring är samma sak?

Energi skulle kunna beskrivas som bränsle. Vår kropp och våra små celler i vår kropp behöver alla energi och bränsle för att kunna fungera. Utan energi/bränsle slutar våra celler till slut att fungera. Energi från mat anges ofta i kcal (kilokalorier) eller kJ ( kilojoule ).
Näring brukar delas upp i två grupper där den första gruppen består av den näring som faktiskt ger energi.
I denna grupp hittar du fett, kolhydrater och protein. I den andra gruppen hittar du mindre ämnen såsom vitaminer och mineraler vilka inte ger någon energi men är nödvändiga för att kroppen ska kunna fungera. Energi kan inte försvinna eller förstöras vilket däremot näring kan göra. Exempel på detta är om du kokar grönsaker länge så att vitaminer förstörs. Då får du ett lägre näringsinnehåll men grönsakerna ger fortfarande samma energi. Vi behöver både energi och näring. Om man ska göra en liknelse så skulle energin kunna vara bensinen till bilen medan näring är kylarvätskan och oljan vilka gör att bilen lättare går fram och fungerar bättre.
Mat kan även ge lite näring men mycket energi, då brukar man prata om ”tomma kalorier”.
Är du en person med ett lägre energibehov blir det viktigare att tänka på att maten ska vara näringsrik för att du ska fylla ditt näringsbehov.


Våra Näringsdrinkar

Basförsörjning

Fungerar som en mag- och tarmläkande produkt och innehåller 32 växtbaserade enzymer. Vissa spjälkar protein andra hjälper till med nedbrytandet av kolhydrater och fett.
Det är vetenskapligt bevisat att med basförsörjningen så drar kroppen betydligt mer nytta av de näringsämnen den får i sig.
Många har blivit av med IBS-mage, magkatarr mm.


1 påse tas direkt på morgonen:
(med fördel i samma glas som B-vitamindryck)

1. Den innehåller 4 st fibrer: havre, äpple, ris och ärtfibrer.
2. Innehåller 1,5 kg frukt och grönsaker.
3. Är som en borste i kroppen som städar magen och tarmen.
4. Gör rent tarmfickorna från dess slaggprodukter.
5. Läker tarmslemhinnan.
6. Tar hand om fria radikaler.
7. Innehåller massor av antioxidanter som är kroppens egen rostskyddsbehandling.
8. Antioxidanter finns i tex: färgrika grönsaker, frukt och bär.
9. De är gluten och laktosfria.

“Enzymer är proteiner/äggviteämnen som sätter igång kemiska reaktioner i kroppen och fungerar därför som katalysatorer.
Enzymerna behövs för nedbrytningen av maten.
Mineralämnen, vitaminer eller hormoner kan inte
vara verksamma i kroppen utan enzymer.
Våra organ, celler och vävnader behöver enzymer för att kunna fungera fullt ut. Enzymerna är i sin tur beroende av olika näringsämnen för att kunna fungera fullt ut.
En cell kan innehålla upp mot 1000 olika enzymer”.

B-Vitamindryck

Tas för en optimerad försörjning av cellerna med B-vitamin komplexet, C- vitamin, syresättning och för bästa möjliga energiutvinning.
- B-vitamin
- Brunalgextrakt
- Guarana
- C-vitamin


1-3 skopor tas direkt på morgonen:
(med fördel i samma glas som basförsörjning)

1. Den ökar förbränningen av kolhydrater.
2. Sätter igång blodcirkulationen.
3. Öppnar upp transportvägarna till cellerna.
4. Ökar syreupptagningsförmågan.
5. Bättre koncentration och prestation.
6. Uppiggande och stimulerande.
7. De är gluten och laktosfria.

Mineraldryck

För optimal återhämtning och med livsviktiga mineraler, spårämnen och D-vitaminer. Man kan säga att med mineraldrycken så bygger och städar vi våra kroppar.
Mineraler och spårämnen lagras bäst under natten. 

3 skopor tas en stund innan läggdags på kvällen:
(mineraldrycken hjälper till att)

1. Förebygga benskörhet.
2. Lugnar nerverna, du känner ett lugn i kroppen.
3. Balanserar kroppens PH-värde.
4. Motverkar överförsurning.
5. De är gluten och laktosfria.

Mineraldrycken innehåller:

MANGAN: Enzymaktivitet, uppbyggnad av skelett.
SELEN: utrensning, viktiga anti-oxidanter.
Stabiliserar immunsystemet.
KALCIUM: För starka ben och tänder
KOPPAR: Skelett & blodbildning, enzymer energimetabolism.
ZINC: Stärker immunsystemet och bidrar till en normal metabolism
av protein, fet och kolhydrater.
KROM: Stabiliserar blodsockernivån och är viktig vid viktnedgång
MAGNESIUM: Är viktig för energimetabolismen.
Dessa har optimerats på ett optimalt sätt 2:1

Utrensande örtTe

Ett utrensande örtte som stöttar kroppens vätskebalans. 

BEREDNING
Häll ca 3 dl kokande vatten över 1 tsk örtte, låt dra i ca: 7 min.

DAGLIG REKOMMENDATION

Drick 3-5 koppar dagligen.

OBSERVERA
Använd alltid kokande vatten och låt dra i minst 6-8 min
för att erhålla en säker livsmedelsprodukt.