Fett

Vad är fett?

Fett är ett av de fyra energigivande näringsämnena fett, protein, kolhydrater och alkohol.
Det är viktigt att vi får i oss rätt sorts fett när vi äter och det finns 3 olika grupper av fett, mättat fett, enkelomättat fett och fleromättat fett. Fett innehåller mest kalorier av de energigivande näringsämnena, hela 9,3 Kcal per gram fett, dvs mer än dubbelt så mycket som protein.

Varför ska jag äta fett?

•Medverkar till upptag av fettlösliga ämnen ex fettlösliga vitaminer.
•Viktig energikälla.
•Fungerar som stöd dämpning och isolering för kroppen.
•Viktig byggsten för cellmembraner, nerver. Hjärnan består exempelvis av 70 % fett.
•Fett behövs för tillverkning av könshormoner.
•Stimulerar fettförbränning.

Vad händer om jag äter för mycket fett?

•Du kan gå upp i vikt genom förhöjt energiintag.
•Ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar enl. många studier om andelen ohälsosamt fett är för hög.
 
Alltfler studier tyder dock på motsatsen. Vad som är ohälsosamt fett råder det delade meningar om.

Vad händer om jag äter för lite fett?

Du behöver oftast inte oroa dig för att få i dig för lite fett.
Däremot kan du få för lite av de nyttiga fetterna, essentiella fettsyrorna som ex. Omega-3. Symptom på detta kan vara:


•Torr hy.
•Torrt hår.
•Höga blodfetter.
•Avstannande fettförbränning.

Hur mycket fett ska jag äta?

Ska man gå efter de Svenska näringsrekommendationerna, SNR så ska man äta ca 30 E% fett.
Sedan finns det en hel del synpunkter på hur mycket fett man ska äta.
Det beror mycket på dig själv och vad du väljer att tro på.
Flera kostmetoder rekommenderar en betydligt högre fett andel, ex LCHF.